مراقبه مدیتیشن

از هنگامی که زمان برای بشر معنا یافت، مراقبه را به کار گرفت. انسان به دلایل روانی، خودشناسی و تندرستی همواره به دنبال ارامش درونی و استراحت جسمانی بوده است.

هیچ چیز غیر عادی در این میان وجود ندارد و لازم نیست شما یک مرتاض باشید تا بتوانید از فوائد مراقبه چه از نظر روانی و چه جسمی بهره مند شوید.

پس مراقبه  چیست؟

همانطور که سخنرانی به تازگی درباره آن گفته، فقط نشستن و استراحت کردن است. بسیاری از مردم دریافته اند که زندگی آنها آن قدر پر از ضرورت های شغلی، خانادگی، دسوتانه و تفریجات و سرگرمی های منظم است که حتی وقت ندارند زمانی بایستند و به جایی خیره شوند.

بسیاری هم آن قدر درگیر برنامه ریزی  و کار به خاطر آینده هستند که از زمان حال خود لذت چندانی نمی برند. اینها در جنب و جوش خود برای گذر زمان حتی لذات ساده زندگی مانند تغییر فصول، آواز پرندگان و حیرت معصومانه یک کودک را از دست می دهند. ولی زیبایی و لذت حتی در صنعتی ترین مناطق هم وجود دارد و فقط باید آنها را دید و تجربه کرد.

مراقبه می تواند روش خوبی باشد برای این که شما وقتی پیدا کنید و به خودتان اجازه دهید تا از لحظات لذت ببرید و قدر آنها را بدانید. این امر ممکن است با قدم زدن در ساحل دریا، نشستن کنار جویبار، یا توجه صرف به عمق سکوت در اتاقی آرام و لذت بردن از آن به دست آید.

به جای این که بدن خود را وادار به گرفتن حالت های تصنعی کنید، فقط استراحت کنید. روی یک صندلی بنشینید، یا در یک محل با صفا و مسطح قدم بزنید.

دراز کشیدن و سنگین روی زمین افتادن فکر خوبی نیست، چون باعث می شود به واب روید.

مراقبه توجه توأم با استراحت و بسیار مطلوب است. این کار را می توانید به این ترتیب انجام دهید. اگر نشسته اید پاها را روی زمین دراز کنید و دستها را به حالت استراحت روی رانها یا دسته صندلی قرار دهید و سرتان را به راحتی و با تعادل نگه دارید.

اگر در حال راه رفتن هستید. همین کار را آهسته و با دقت انجام دهید. به هر حرکت پا و تماس با زمین توجه کنید. باید از یک راهب بودایی یاد کنیم که در سری لانکا بارها از یک راه جنگلی با جست و خیز رد می شد. او به آهستگی حرکت می کرد و در حالی که تمام توجهش به حرکت پاها بود، فشار را روی کف پاها تغییر می داد و به واکنش زمین در مقابل پاها توجه می کرد. این ورزشی است بسیار اسان ولی موثر برای آگاهی کامل به زمان حال. مراقبه فراتر از همه، برای در لحظه زندگی کردن است. ارتباط فرد است با محیط اطراف و دنیای درون، که با قرار رفتن در وضعیت مراقبه بهتر و آسان تر قابل دسترسی است.

مراقبه به شما کمک می کند بتوانید واکنش های درونی تان را به دنیای اطراف منتقل کنید.

اگر در حال راه رفتن هستید، به تغییر فشار روی کف پاها توجه کنید.

به سختی یا نرمی سطحی، که روی آن راه می روید، توجه کنید.

تعبیری غلط از مراقبه این است که مذاهب شرقی را مقید و محدود می کند. همانطور که خواهیم دید مراقبه در بیشتر مذاهب دنیا در فرم های مختلف به کار گرفته شده و برای بسیاری از مردم یک ورزش مذهبی است که سبب ارتقاء آگاهی معنوی می شود. با این همه، مراقبه روشی است که می تواند به خاطر فوائد آرام بخش و درمانی اش در رفع فشارهای روانی یا به زبان ساده در جستجوی خودآگاهی مرودا ستفاده قرار گیرد.

مراقبه روش خوشایندی است برای به دست آوردن آرامش عمیق در زمان و مکان مناسب. مراقبه ای ثمربخش است که مبتنی بر اصول ثابت و منظم باشد. در حالی که شما مشغول مراقبه هستید، به کار بردن بعضی کلمات و تصاویر ذهنی می تواند موجب بهبود هرچه بیشتر سلامت عمومی یا موجب پیشرفت شما در برهه ای خاص از زندگی تان شود. همچنین می تواند اعتماد به نفس لازم را در رویارویی با حوادث آینده به شما بدهد. مراقبه برای کسانی است که آرزو دارند از آرامش و آسودگی خیال خود لذت ببرند.